Alla ska lyssna

POWERED BY V

BRIEF

Som en del av valkampanjen 2022 ville Vänsterpartiet nå ut till människor bosatta i politiskt eftersatta områden – men de saknade den kulturella kompetens, access och kunskap som krävdes för att skapa tillit och engagemang. I den här målgruppen är förtroendet för politiker nästintill icke-befintligt och valdeltagandet är generellt mycket lågt.


LÖSNING

Varför ställer sig en del människor från förorten hellre på en scen och läser upp en dikt, än går och röstar? För att de känner att det ligger mer framtidshopp i en dikt, än i att rösta på ett politiskt parti. Kreativiteten i den här målgruppen är en av de mest innovativa i hela landet. Därför ville vi visa att politiken också är deras scen. Powered by V är ett kampanjkoncept som utgår från målgruppens känsla av stolthet och behov av att bli lyssnade på. Genom att ge kreatörer ur målgruppen budget, stöttning och utrymme till att skapa kortfilmer för sociala medier låter vi dem visa sin kreativitet, berätta om sin verklighet och dela sin politiska analys. Powered by V demokratiserar debatten genom att ge dem som det oftast talas om, men sällan med, makten över sin egen berättelse.

MARGINALISERAD

av Nattalie Ström Bunpuckdee

“Jag är en trött kvinna. Trött på att det finns så många grupper som inte hörs, trots att de skrikit sig hesa i flera generationer. Vad vill du förmedla med din film? Jag vill lyfta orten, strukturell diskriminering samt marginalisering på ett relativt lättsamt sätt. Det finns flera sätt att diskutera stora frågor på, jag försökte göra en film där det inte behövde bli så svårsmält.”

LEVA MED FÖRDOM

av Sharmarke Elmi & Tomas Amanuel

“Vi är två människor som skapar konst i olika former, bland annat komedi. Med brist på verktyg och en del kunskap så får vi ofta försöka lösa problemen på kreativa sätt. Vi vill skapa gemenskap. Förortsmänniskor är inte av en annan art. Våra liv innehåller alla de fundamentala delar som alla andras. Men det enda som representerar oss är filmer med gunz och skjutscener från gallerior. Så budskapet är: känn igen dig eller lär dig något nytt.”

179:AN

av Daniel Basurto Correa

“Jag är en kreatör uppvuxen i Järva-området. Utbildad skådespelare som på senare tid börjat skriva manus och regissera. Med filmen vill jag fokusera på maktlöshet. När du gör allt som samhället kräver av dig, men samtidigt genomsyras av allt som händer i våra förorter. I våra förorter finns det drömmar, det finns skratt och det finns hjärta. Men det finns även släckta drömmar, tystnade skratt och brustna hjärtan. Det påverkar en, det påverkar oss alla.”

VÄGEN

av Nurbo Bozan

“Jag är en väldigt driven och målinriktad kille som älskar att leva. Med det menar jag att träffa nya människor, erfara och lära mig nya saker. Positiv energi och en positiv inställning är något jag värdesätter högt.

Jag vill med min film förmedla att vi har olika förutsättningar i livet beroende på hudfärg, kön, funktionshinder, sexuella läggning etc. Att därför ger vissa upp innan de ens försökt men om de ser en lyckas så kan det inspirera fler till att försöka. Förebilder är viktigt. En ännu viktigare sak är att människor med makt använder sin makt till att skapa förutsättningar för alla att kunna lyckas.


HÖR AV DIG

Oavsett om du behöver en UX-designer till ditt team, ett nytt kommunikationskoncept till ditt varumärke eller om du bara har en simpel fråga – låt oss veta!

Fyll i formuläret så hör vi av oss så snart vi kan.

Föregående
Föregående

MANYPETS

Nästa
Nästa

CANDYKING