HÖRSELSKADADES RIKSFÖRBUND

Världens tystaste revolution

BRIEF

HRF Stockholm behövde en kampanj kopplat till "Hörselveckan" – ett årligt evenemang för att uppmärksamma svenskar som lever med en hörselnedsättning. Kampanjens syfte var att väcka opinion för ett 'hörselsmart' Stockholm genom att informera om det utanförskap som personer med hörselnedsättning upplever. Eftersom människor sällan bryr sig om sociala problem om de inte själva drabbas av dem behövde vi få dem att lyssna.


INSIKT

Människor bryr sig inte om det de inte kan se.

LÖSNING

Vi startade Världens tystaste revolution – ett koncept som syftade till att sprida medvetenhet och samtidigt vädja till politiker i Stockholm om förändring.

För att kicka igång revolutionen och synliggöra en annars osynlig funktionsnedsättning arrangerade och dokumenterade vi ett event. Där lät vi HRF Stockholms medlemmar tatuera in en valfri symbol för deras hörselnedsättning. Några av medlemmarna som tatuerade sig var 91-åriga Ulrika Voghera, musikvideoregissören Hajan Jabar och HRF Stockholms ordförande Anna Quarnström. I kombination till detta producerade vi informativt och övertygande multimedia-material med syfte att understryka vikten av tillgänglighet för personer med hörselnedsättningar samt konsekvenserna om detta inte efterlevs. Detta omfattade bland annat film, tryckt material, webb, PR-artiklar samt organiskt och betalt innehåll för sociala medier.

Innehållet blev viralt på Instagram och delades av betydande profiler och inflytelserika personer inom medie- och kultursfären. Därmed lyckades konceptet framgångsrikt höja dialogen om problem relaterade till hörselnedsättningar och vikten av ett samhälle anpassat för alla som lever i det.


HÖR AV DIG

Oavsett om du behöver en UX-designer till ditt team, ett nytt kommunikationskoncept till ditt varumärke eller om du bara har en simpel fråga – låt oss veta!

Fyll i formuläret så hör vi av oss så snart vi kan.

Föregående
Föregående

CANDYKING

Nästa
Nästa

NEW BALANCE