5 vanliga misstag vid annonsering i sociala medier

Att som företag annonsera i sociala medier, så som tex Facebook, Instagram och TikTok är ett effektivt sätt att nå ut till sin målgrupp. För att hjälpa dig på traven i din annonsering har vi listat de fem vanligaste misstagen som du bör undvika för att få ett så bra resultat som möjligt.

1. Missa att installera och använda Facebook Pixel eller Facebook Conversions API

En Facebook Pixel är en kodsnutt som du placerar högt upp på din webbplats (i Header-tag). Syftet med pixeln är att samla in data om dina webbplatsbesökare. 

Det är viktigt att ha pixeln på plats innan du börjar annonsera. Dels för att kunna bygga målgrupper utifrån din egen data, men även för uppföljning av resultat i form av “Leads”, “Transaktioner” eller “Köp” - för att nämna några. 

Facebook har även lanserat ett annat sätt att samla in data via: Facebook Conversions API, eller CAPI. CAPI introducerades av Facebook för att upprätthålla dataintegritet men samtidigt ge annonsörer möjligheten att personalisera annonser.

Fakta:

Kommer CAPI ersätta Facebook Pixel?

Det korta svaret är nej. Att ha en Facebook Pixel implementerad på din webbplats är ett krav för att kunna integrera CAPI.

Vad är skillnaden mellan Facebook Pixel och CAPI?

Den enda skillnaden mellan pixeln och CAPI är hur datan skickas. Facebook samlar datan direkt via Pixel medan CAPI använder er egen data, som sedan skickas till Facebook.

2. Att inte använda egen data

Du samlar in data konstant genom CAPI och Facebook Pixel. Visst vore det dumt att inte använda den datan? Med segmentering och styrning kan du rikta dina annonser till en väldigt snäv målgrupp, om det är målet (exempelvis enbart användare som köpt dina produkter eller tjänster). Det går också att skapa så kallade “Look-a-like”-målgrupper som utgår från en datapunkt, exempelvis webbplatsbesökare. Meta kommer därefter försöka hitta användare som är mest lika dina webbplatsbesökare.

3. Att inte A/B-testa annonser

Att A/B-testa annonser innebär att du skapar två olika versioner (av samma annons). Det behöver inte vara stora ändringar utan det räcker med att ändra text i bild, CTA, headline eller primärtext. Genom att A/B-testa kan du med relativt liten budget få fram en “vinnare”. Sedan kan du lägga majoriteten av din budget på den versionen av annonsen som funkat bäst mot din befintliga målgrupp.

4. Att använda för breda målgrupper

Trust the machine, är ord som förekommer ofta inom digital marknadsföring. Det betyder att man låter maskinen (Meta, Pinterest etc) sköta jobbet. Du ger knappt några parametrar vid uppsättning av målgrupp förutom ålder, land och kön. Detta kan funka om du har en väldigt stor budget, dock finns det en hel del genvägar för att nå resultat snabbare. Om du har en mindre budget kan detta vara förödande för dina kampanjer. Pengarna hinner ätas upp under annonsernas inlärningsfas, utan att du får någon direkt effekt. Satsa på att jobba med din målgrupp redan från början för att nå bästa möjliga resultat.

5. Att sponsra inlägg istället för att skapa annonser

Om du har ett organiskt inlägg som presterat bra så rekommenderar Facebook eller Instagram dig att klicka på “Marknadsför nu”, och låter dem sköta resten. Detta innebär att du egentligen inte skapar någon “riktig” annons med målgruppsstyrning som passar in i din funnel. Du analyserar inte den data som kommer in och du genomför inga A/B-test mellan olika annonser samt målgrupper. 

I takt med att flera börjat annonsera via sociala medier har konkurrensen ökat. I och med att dina priser sätts utifrån efterfrågan så är det viktigt att du verkligen går in i Ads Manager och sätter upp annonser därigenom - för att få ut maximal effekt av din annonsering.

Föregående
Föregående

5 insikter från Svenskarna och internet 2022

Nästa
Nästa

5 tips för att få din TikTok-annonsering att stå ut