5 insikter från Svenskarna och internet 2022

Den 17 oktober släpptes årets mest intressanta rapport – Svenskarna och internet. En heltäckande studie av svenska folkets internetvanor. Vi har grottat ner oss i kapitlet om sociala medier och plockat ut fem insikter som alla marknadsförare borde ha med sig inför det kommande året.

55 % av svenska Instagramanvändare tittar på Stories – medan 88 % tittar på inlägg i flödet

Det senaste året har många talat om vikten av att synas på Stories eftersom det är där de unga användarna finns. Och det är till viss del sant. Den generation som tittar allra mest på Stories är 90-talisterna, tätt följt av 00-talisterna. Men det som är intressant är att antalet 90- och 00-talister som tittar på Stories fortfarande inte är högre än de som tittar på inlägg i flödet. Så för dig som planerar att göra en kampanj på Instagram – fördela ditt innehåll jämt mellan de båda utrymmena.

Snapchat är det sociala medie som flest 00-talister använder varje dag

Många trodde att TikTok skulle vara helt dominerande för den här målgruppen – men icke. Snapchat är idag det främsta mediet som 00-talister använder för att chatta med sina vänner och hela 76 % använder appen varje dag. Det här påvisar vikten av att alltid läsa data om målgruppen man vill nå innan man bygger upp sina strategier för sociala medier.

52 % av 00-talisterna använder TikTok varje dag

Även om Snapchat är det sociala medie som används mest av 00-talisterna så är fortfarande TikTok i allra högsta grad en del av deras vardag. Här ser vi hur sociala medier inte nödvändigtvis behöver konkurrera ut varandra. Något som också blev solklart när Instagram under 2022 började justera plattformen till att mer och mer likna TikTok, vilket resulterade i uppropet “Make Instagram Instagram again”. Snapchat är för kommunikation – TikTok för inspiration och underhållning.

70 % av 90-talisterna använder Facebook varje dag – medan bara 19 % av 00-talisterna gör det

Användandet av Facebook är som störst bland personer födda på 70–, 80- och 90-talet där nästan 70 % i samtliga grupper använder Facebook varje dag. Men därefter sker något intressant. Bland 00-talisterna är det bara 19 % som använder Facebook varje dag och när de gör det ägnar dem sig främst åt att chatta med personer de känner. Det innebär att de inte ens är fokuserade på flödet, utan Messenger. Facebook är alltså fortfarande en kanal som är viktig att synas i, men på andra sätt än tidigare.

Drygt 4 av 10 internetanvändare följer varumärken på sociala medier

Ja, det är fortfarande viktigt för varumärken att ha en närvaro på sociala medier. Men det betyder inte att man behöver finnas på alla sociala medier. De vanligaste sociala medierna att följa varumärken på är fortfarande Instagram och Facebook. På frågan om du behöver ett TikTok-konto till ditt företag så beror det helt på vem du vill nå. Hela 18 % av 00-talisterna följer varumärken på TikTok, men bland de äldre åldersgrupperna är siffran nästintill obefintlig. Så om målet är att nå Gen Z – kör! Om inte, så duger Instagram mer än väl.

Källa: Svenskarna och internet 2022

Föregående
Föregående

6 sätt att ta kontroll över din designprocess

Nästa
Nästa

5 vanliga misstag vid annonsering i sociala medier