6 sätt att ta kontroll över din designprocess

Efter snart 7 år som designer så är det en sak som blivit väldigt tydlig för mig – det finns så många processer för design. På gott och ont. Mest gott, men ibland kan det bli svårt att avgöra vilken metod som lämpar sig bäst. 

Det som ofta hjälper mig i denna karusell är min verktygslåda av metoder, personliga lärdomar och insikter som jag samlat på mig genom åren. Dessa implementerar jag i mitt arbete, oavsett vilken designprocess jag och mitt team använder.

 

1. Representera användaren

Din största uppgift som designer är att representera användaren i rummet, hela vägen från ritbordet till färdig produkt. Någon som inspirerat mig i mitt arbete kring användarrepresentation är en smart designer som heter Mike Monterio.

2. Motivera dina designbeslut

Dela med dig av din process och motivera de beslut du fattat längs med vägen. Detta kommer att öka förståelsen inom organisationen, både för vad design är och vad det tillför till produkten.

3. Ifrågasätt och våga säga “jag vet inte”

Det är hittepå att man förväntas ha svar på allt hela tiden, fastän det kanske ofta känns som att man borde. Våga ifrågasätta idéer som inte linjerar med användarbehov och våga säga ett ödmjukt: jag vet inte. Det kommer i slutändan göra din produkt ännu starkare.

4. Mycket design sker i samtal

Skapa utrymme för att låta insikter och idéer komma från olika håll. I samtal med användare, designers, kollegor eller andra intressenter kan mycket hända när alla får delta och diskutera.

5. Låt insikter forma idéer och låt idéer bekräftas av insikter

En av mina tumregler är att i största möjliga utsträckning arbeta datadrivet, utan att för den delen kompromissa med varken kreativitet eller innovation. Bra idéer och kreativitet växer fram ur ett gediget insiktsarbete.

6. Allt är en gissning tills det har testats

Hypoteser är mer eller mindre kvalificerade gissningar - därför är det viktigt att testa! När du testar omvandlas hypoteser till fakta, så avsätt tid för testning som ett obligatoriskt steg i din process.

Föregående
Föregående

Tonaliteten – ditt varumärkes röst

Nästa
Nästa

5 insikter från Svenskarna och internet 2022