Tonaliteten – ditt varumärkes röst

Idag kommunicerar vi mer än någonsin tidigare. Det nya medielandskapet ställer helt andra krav och antalet kanaler där kommunikationen tar plats är fler. Det som förr var en envägskommunikation genom reklam har blivit en dialog i takt med digitaliseringen och framför allt sociala medier. Genom att låta ditt varumärke få en egen röst kommunicerar du bättre med omvärlden.


Vad betyder tonalitet för ditt varumärke?

För att bli mästare på att kommunicera behöver varumärken, företag och organisationer en egen röst som kan spegla dess personlighet. En textuell tonalitet kan jämföras med en grafisk profil, fast för text. Tonalitetens främsta uppgift är att skapa igenkänning,  trovärdighet och emotionell koppling och samtidigt en differentiering från andra varumärken på marknaden. 

Så var börjar man?

Den första frågan man bör ställa sig när man börjar utforma sin tonalitet är vem eller vilka kommer ta del av texten. När du utvecklar din tonalitet, är det därför viktigt att överväga dina målgrupper, ditt varumärkes personlighet, företagskultur, samt de värderingar och budskap du vill förmedla. På det här sättet kan du skapa en unik röst för ditt varumärke och kommunicera ditt budskap på ett sätt som är engagerande, autentiskt och relevant för din målgrupp.


Olika tonalitet för olika kanaler?

Tonalitet kan också hjälpa till att etablera en känsla av tillit, trovärdighet och auktoritet, vilket kan påverka kundresan, vare sig det handlar om produkter eller tjänster. Med en egen tonalitet skapar du igenkänning för ditt varumärke i all kommunikation, både online och offline och det hjälper även till att bygga lojalitet bland dina befintliga kunder.

Med det sagt kommer du behöva anpassa ditt varumärkes tonalitet utifrån den specifika kanal som du väljer att kommunicera i. Allt handlar om hur nära du kommer din målgrupp och i vilket sammanhang det handlar om.


Föregående
Föregående

6 saker varje stakeholder borde veta om UX-research

Nästa
Nästa

6 sätt att ta kontroll över din designprocess