5 tips för att få din TikTok-annonsering att stå ut

12% av svenska folket använder TikTok varje vecka. Om man zoomar in på 00-talister blir siffran betydligt högre, nämligen 52% (Svenskarna och Internet 2022). 

Globalt har appen över 1 miljard månatligt aktiva användare, jämfört med Twitters 297 miljoner. Det finns alltså en oerhört stor mängd människor att nå på TikTok. Här kommer 5 tips på hur du kan nå din målgrupp med annonser.

 

1. Utnyttja nuvarande trender

TikToks algoritm prioriterar innehåll baserat på popularitet och antalet visningar. Därför är det viktigt att marknadsförare använder populära hashtags, memes och trender till sin fördel - för att få större räckvidd och relevans. 

Trender på plattformen kommer och går hela tiden, därför är det viktigt att du hela tiden håller dig uppdaterad.

2. Använd undertexter

Undertexter hjälper dig att få fram ditt budskap samtidigt som din video blir tillgänglig för fler personer. Genom att du använder text som undertext och CTAs gör så att din annons sticker ut och blir minnesvärd. 

Det möjliggör även för användare som scrollar i appen utan ljud att förstå ditt budskap.

3. Använd anpassade- och lookalike-målgrupper

Precis som på Meta så är anpassade- och lookalike-målgrupper även väldigt kraftfulla på TikTok. Anpassade målgrupper är exempelvis dina webbplatsbesökare. Lookalike-målgrupper är en grupp användare som är mest lik din existerande målgrupp, i detta fall dina webbplatsbesökare.  

TikToks algoritm har god förståelse för varje användares intresse och vad de gillar. Algoritmens huvudsakliga mål är att varje användare ska få så relevant innehåll som möjligt, både när det kommer till organiskt innehåll och annonser. Därför blir dina lookalike-målgrupper träffsäkra och effektiva.

4. Använd populära ljud

Sekunden du öppnar TikTok är det en “ljud-på”-upplevelse. Ljud är appens ryggrad. Ofta är det även ett visst ljud som går viralt. Det kan vara allt ifrån en låt till en meme.

Försök även inkludera låtar med högt tempo (över 120 BPM) eftersom att de ofta driver högre VTR (view-through rate), enligt en artikel från TikTok.

5. Gör dina tiktok i 9:16-format

TikTok är en vertikal videoapp, till skillnad från YouTube där standardformatet är 16:9. 

Det är även viktigt att du filmar vertikalt, för att verkligen utnyttja 100% av skärmen. 

TikToks som är filmade i 9:16 har 25% högre 6-sekunders VTR. Det är även viktigt att blanda professionellt material med material som ser “amatörmässigt” ut. Användarna på TikTok är vana vid att se material filmat och klippt på telefonen.

Föregående
Föregående

5 vanliga misstag vid annonsering i sociala medier

Nästa
Nästa

5 quick ways to make the TikTok algorithm work for you